پست بیوتیک ها می‌توانند به درمان افراد چاق مبتلا به پیش دیابت کمک کنند

 21 آوریل 2017- محصولات جانبی باکتریها که به postbiotics معروف هستند، به کاهش مقدار قند خون در افراد چاق مبتلا به پیش دیابت کمک می کنند. محققان دانشگاه McMaster در کانادا معتقدند پست بیوتیک‌ها که قطعات مفیدی از دیواره‌ی باکتریها می‌باشند، می‌توانند جذب انسولین را توسط سلولهای بدن فرد افزایش دهند. محققان امیدوارند از این مواد بتوانند در آینده برای کمک به افراد چاق مبتلا به پیش دیابت و جلوگیری از ابتلا این افراد به دیابت نوع 2 استفاده کنند.

 دکتر Jonathan Schertzer نویسنده‌ی ارشد و استاد علوم بیومدیکال در این دانشگاه می‌گوید: پیش از این تصور می‌شد باکتریها تنها مشکلاتی نظیر افزایش التهاب و افزایش قندخون را سبب می‌شوند، اما این تنها نیمی از داستان بود، ما کشف کردیم که یک جزء ویژه در باکتریها در واقع قند خون را کاهش داده و اجازه می‌دهد انسولین در افراد چاق بهتر عمل کند.

 در مطالعه‌ای که دانشمندان با دستکاری ژنتیک موشهای چاق پرورش داده بودند، مشخص گردید که پست بیوتیکها سبب افزایش تأثیر انسولین می شوند.

دکتر Schertzer بر این باور است که پست بیوتیک‌ها می‌توانند یک مسیر جدید را در تحقیقات دیابت ایجاد نمایند، دانشمندان همچنین می‌خواهند تأثیر پست بیوتیک‌ها را بر کاهش التهاب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بررسی نمایند.

دکتر Schertzer گفت: ما می‌دانیم که باکتریهای روده که اغلب میکروبیوم نامیده می‌شوند، سیگنالهای التهابی ارسال می‌کنند که بر چگونگی عملکرد انسولین در کاهش قند خون تأثیر می گذارند.

 درک اینکه چگونه بخشهای مختلف باکتری‌ها مقدار قندخون را می‌توانند کنترل کنند، به ابداع‌ درمانهای جدیدی خواهد انجامید که می‌تواند از برخی مشکلات مربوط به استفاده از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها جلوگیری نماید.

 محققان در حال آغاز آزمایشات بالینی در انسان برای بررسی تأثیرات پست بیوتیک‌ها در پیشگیری از دیابت نوع 2 در افراد چاق با هدف تولید داروهای مبتنی بر این بخش از باکتریها هستند.

یافته‌های این پژوهش بصورت آنلاین در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/postbiotics-could-be-used-to-treat-obese-people-with-prediabetes-98240647.html